torsdag den 3. marts 2016

Vrangen ud

Hvordan skriver jeg på en alvorlig, men nærværende måde at jeg ramte bunden? Jeg vil så gerne at det også bliver med et glimt i øjet og med en snert af humor.

Måske jeg bare skal skrive, som det falder mig ind...

Jeg er lige nu sygemeldt. I December ramlede min verden sammen og jeg bruger nu hver dag på at håndtere at være til, når det føles som 3 millioner minions holder fest i mit hoved og spæner rundt i hver sin retning.

Stress. Angst. Despression. Og lidt mere. Og det, som jeg ikke er klar til dele. Og to besøg på gakanstalt med vidunderligt personale, der holdt øje med mig. Det er, hvad der er sket. Jeg er ikke klar til endnu at sige, det er godt. At jeg har lært en masse om mig selv og at verdenen er blevet lysere og brillerne pudset klare.

Strik, hækling, hakning, broderier. Tegninger, geometriske mønstre. Gåture ved den dejligste strand og oprydning. Nattesøvn og middagslure, formiddagslure, eftermiddagslure. Alt sammen forsøg på at få ro på virvaret i tankerne. Nogen gange virker det ene, andre gange det andet - og sommetider virker intet. Så er der piller, der lægger en dæmper på krop, tankemylder og rastløshed.

Det går faktisk bedre. Jeg har hele tiden haft en humoristisk tilgang til min gakhed. Det har hjulpet. Nu skal jeg lære at være til i min kedafdethed uden at lave det til en joke.

Jeg troede, jeg var ved at blive rask. Så var der flere hændelser, der knækkede mig, Jeg brugte først en masse energi på at bebrejde mig selv. Så fik jeg vendt nogle af bebrejdelserne den rigtige vej og brugte så en masse energi på at være vred på dem, der behandlede mig dårligt. Nu er jeg der, hvor jeg ikke gider være vred mere, jeg vil hellere bruge min energi på at få mine skønne, forvirrede og rastløse minions på geled.

Savn. Jeg savner mine piger. De er flyttet ned til Odense, så jeg er weekendmor. Det er en sorg, jeg stadig arbejder på, mens jeg ved at det er det eneste rigtige. Jeg græder stadig, når jeg skal ind på deres værelse.

Jeg har længe tumlet med tankerne om dette indlæg. Om det skal udgives. Åbenhed. Tabu. Psykisk syg. Gak. Frygt for at blive set ned på og frygt for ikke at blive taget alvorligt mere. Vil det at jeg er så åben også gå ud over mine pårørende?

Du kan nok regne ud at jeg har besluttet åbenheden.

Så, jeg håber du tager imod min åbenhed med accept - måske endda med kærlighed.

16 kommentarer:

  1. Kære Julia.
    Godt at du har valgt åbenheden. Tror på at det hjælper lidt at sætte ord på og dele med andre.
    Du sendes mange kærlige knus 😘
    Karen

    SvarSlet
  2. Dyb, dyb respekt, Julia <3

    SvarSlet
  3. Sejt at du deler Julia.
    Mange knus fra mig

    SvarSlet
  4. Hvor er du sej - jeg håber alt det bedste for dig og at du har lavet dette indlæg viser stort mod og at du er på rette vej {;o)

    SvarSlet
  5. Søde Julia, det gør mig ondt at høre. Tænker at det hjælper at være åben. Håber du snart er på ret køl igen. De kærligste hilsner Ellen.

    SvarSlet
  6. Kære Julia, det er en rigtigt god ting at være åben om hvordan du har det. Det er tit fordi vi går og gemmer på tingene at det går galt.
    Knus ❤❤❤

    SvarSlet
  7. Et kæmpe knus til dig, Julia. Og stor respekt!

    Knus fra Rikke

    SvarSlet
  8. Alt godt til dig. Verden er et godt sted at være, håber du finder dit ståsted i den og får fred& glæde indeni

    SvarSlet
  9. At indrømme en svaghed, er det stærkeste man kan gøre. Kæmpe kram og knus til dig. Og evig respekt.

    SvarSlet
  10. Jeg ser dig og sender dig kærlighed.

    SvarSlet
  11. Dejlige dig ...INGEN anden vej end den åbne - det gavner med 100% sikkerhed også dine pårørende.... du er såååå cool og skøn at selv ikke den kedafdethed eller gakkethed kan ændre på dét. Alvorligt talt så er livet til for liiige netop dig! På DIN måde....KÆMPE kram og masser af anerkendelse til dig <3

    SvarSlet
  12. Jeg er glad for at læse, at du hænger i og holder ud, for det kan være svært at skimte lys, når depressionen og angsten holder én i sit jerngreb. Jeg elsker gakkede mennesker - jo mere, des bedre - så du har ikke skræmt mig væk, tværtimod! Jeg er desværre også smerteligt klar over, at der er mange mennesker, for hvem psykisk sygdom er skræmmende og tabubelagt, og at det kræver styrke og mod af dig at være åben, så stor respekt herfra ����

    SvarSlet
  13. Jeg sender respekt, knus og god bedring din vej Julia!

    SvarSlet
  14. Kram herfra, - og flot og stort at du tør dele.

    SvarSlet
  15. Håber at du snart er er på fode igen, lyset er der ude og håbet er grønt. Ting tager tid, så pas godt på dig selv. Tænk på alle dem der vil dig det godt og som holder af dig, vi tænker på dig. Mange tanker, knus og kram Susanne Vissing

    SvarSlet
  16. Håber at du snart er er på fode igen, lyset er der ude og håbet er grønt. Ting tager tid, så pas godt på dig selv. Tænk på alle dem der vil dig det godt og som holder af dig, vi tænker på dig. Mange tanker, knus og kram Susanne Vissing

    SvarSlet